Koduomanike maamaksuvabastus – räige populism ja Tallinnale ärategemine või mitte..

Kohe algul peab nentima, et on küll, kahjuks. Räige populism vaatab vastu juba ilma erilise juriidilise sisuta termini “koduomanik” kasutamine seaduses. Kõik muud seadused räägivad eluasemest, mis ka kuidagi (hästi või halvasti -maitseasi) defineeritav ja defineeritud. Praegu tuleb välja täielik nonsenss – kuna maamaks on riiklik maks ja kuna kõik riigi territooriumil alaliselt paiknevad residendid on maksukohuslased , siis tähendab koduomanike maksuvabastus vaid seda, et maamaksukohuslasteks jäävad (juriidilises mõttes) edaspidi vaid kodutud…

Tallinnale ärategemine paistab eriti välja sellest, et omavalitsustele kirjutatakse seaduse tasandil ette maksuvabastuse alla jääva maa piirmäärad. Maamaks on küll riiklik maks , aga laekub täiel määral kohalike omavalitsuste eelarvetesse ja kehtiva maamaksuseaduse senine mõte oli ka see, et omavalitsustel olid suhteliselt vabad käed (seadusega kehtestatud alam- ja ülempiiri raames), vastavalt kohalikele oludele diferentseerida maksumäära ja veel eraldi vastavalt maa kasutamise sihtotstarbele. Nüüd sunnitakse omavalitsusi ühtemoodi andma maksuvabastus tiheasustusalal 1500 ruutmeetri ulatuses “kodu”alusele maale nii Tallinna kesklinnas kui Räpina alevikus…Selge see, et seaduse selline säte ei ole seal selleks, et kaitsta Räpina “kodu”omanikke kohaliku omavalitsuse ülemäärase rahahimu eest vaid ikka selleks et Tallinna linn ei saaks oma Eesti mõistes ülikallitelt maadelt ka vastavalt proportsionaalselt suurt maamaksu koguda. Miks ei oleks võinud kehtestada tiheasustusala maksuvabastuse alampiiri (nt. 500 ruutmeetrit)  ja ülempiiri (nt. 3000 ruutmeetrit) ning anda omavalitsusele õigus ise see määr selles vahemikus kehtestada. Vastus on ju teada: Savisaarele ei tohi anda mänguruumi…

Kogu selle mõttetu populistliku jama ja demagoogilise jahumise juures, mida eriti Reinsalu suust viimastel päevadel kuuleb, tuleks tagasi omaenda ettepaneku juurde, mille juba rohkem kui kolm aastat tagasi tegin:

Mida muuta üleriigilises maa maksustamise korras. Ka selles kodude maamaksust vabastamise kampaania kontekstis.
Maamaksugi puhul tasuks sisse viia maksuvaba miinimum. Nagu tulumaksugi puhul. Selle suurus võiks olla võrdne kõige kallima piirkonna minimaalse (praegu vist 600m2) elamukrundi maamaksumääraga keskmise lubatud protsendi kasutamise korral. Rakendatakse ainult maa sihtotstarbelise kasutuse korral. See tähendaks siis reaalselt Nõmme 600m2 eramukrundi maamaksust vabastamist ja sama suurt kompensatsiooni kõigile maaomanikele, kes oma maad sihtotstarbeliselt kasutavad. See tähendaks sisuliselt seda, et Tallinnast väljas oleks maamaksuvabad, olenevalt asukohast, eramukrundid (sellel asuva kasutusloaga eramu ja seal elavate inimeste olemasolul) suurusega kuni 1 ha (nii jämedalt) ja märkimisväärse soodustuse saavad just ka muud maa väikeomanikud. Väiketootmine muutub soodsamaks. Suured maaomanikud aga ei saa sellest mingit erilist leevendust, sellest maa hoidmisel lihtsalt niisama. Kas paned oma maa tulu tootma või loobud efektiivsema tootja kasuks. Ühiskonnale tervikuna on efektiivne maakasutus hädavajalik.

 

Üks kommentaar “Koduomanike maamaksuvabastus – räige populism ja Tallinnale ärategemine või mitte..

  1. POLIITILINE lühinägelikus (valijate jaoks, ullikestele) . Miks? Seetõttu ,et IMF-i poolt on ettekirjutatud teatud maksude tõus, sotsiaalkulude vähendamine ja mõnede uute maksude kehtestamine- see selgus aastal 2010 septembris kui tuleriida süütajad Baltikumi väisasid……..Ühe maksu asendamine teisega ei ole ei populism ega ära tegemine vaid kaine matemaatiline arvestus , kuidas koorida viimast.KINNISVARA MAKS on TULUSAM….ainult jah…

Kommenteerimine on suletud.