G20 müüs meid IMF-le maha…

2009 aprill 6
by Tom

…See võiks vast olla maailma majandusvõimu äsjalõppenud tippkohtumise meid otseselt puudutava osa resümee. See, et IMF-le eraldati kümme korda tavapärasest enam vahendeid hädasolevate majanduste aitamiseks ja saneerimiseks tähendabki ju ainult seda, et peale IMF-i enda rohkem enam eriti keegi nende halvasti lehkavate “prügikasti”majandustega tegeleda ei taha. Euroliit ostis IMF-le antud miljarditega end vabaks teatud kohustustest Ida-Euroopa ees, USA Ladina-Ameerika ees, Jaapan oma regiooni hättasattunud eksporditurgude ees…Tähelepanuväärne on see, et praeguse hetke suurim vaba kapitali omanik Hiina andis IMF katlasse (suhteliselt) nii vähe. Ju ei taha Hiina end seostada maailma majandushädade põhjustajatega. Eks neil ka õigus ole sest see IMF-le rahaandmine on tugevasti vanade pattude rahaga kinnimaksmise ja tulevaste pattude lunastamise eest indulgentside ostmise sugemetega.

Aga meil on nüüd uus peremees-IMF. Vähemalt mõneks pikemaks ajaks. Paugupealt ei juhtu ju veel midagi. Seni kuni matsil veel mõni kartul salves (ehk riigireservis mõni kroon), lastakse tal omas sitas edasi toimetada. Kuid kui kõik läbi löödud, ei ole enam kuhugi mujale pöörduda kui peremehe poole. Juba see justkui Padari poolt juba kokku lepitud 8 miljardit EBRD investeerimislaenugi on enam kui kahtlane. Äsjaselgunud asjaolusid arvestades võib euroopa investeerimispankuritel tekkida (õigustatud) kahtlusi, et me siin investeerime saadud laenurahad mitte teedesse vaid liivedesse ja saartega niitudesse. Kuid liivesid on Euroopas endaski juba liiast…Nii-et saadetakse meid joonelt uue peremehe ukse taha…las tema tegeleb.

Juba on ka esimesi märke sellest, kuidas IMF oma Ida-Euroopa kundesid ohjama hakkab. Ilmselt on Euroopa Keskpangaga saavutatud mingisugune kokkulepe siis ka selles, et IMF võib omatahtsi õiendada  euro sissetoomisel seni eurotsooni mittekuuluvas Ida-Euroopas. Et siis matsid võivad eurot kasutada ju küll, kuid sinna laua taha, kus härrad istuvad ja euro asju otsustavad, neid muidugi ei kutsuta. “Vastutasuks” ei sekku EKP härrad siis ka euro sisseviimise operatiivjuhtimisse, ehk näiteks rahvusvaluuta ja euro vahelise kursi määramisse. Eks IMF peremehe õigusega ütleb, mis kursi saame. Selge see, et see kurss tuleb raudhammastega IMF-i suust meie jaoks veel kehvem kui siiski pehmevõitu imago-ga europankuritelt õnnestunuks välja kaubelda…

13 Vastust leave one →
  1. 2009 aprill 6
    toivo permalink

    fantastiline “analüüs”

  2. 2009 aprill 6
    see on permalink

    tõde

  3. 2009 aprill 7
    Hall Orav permalink

    Vabandust aga ei ole ikka päris nii.

    1. Eesti ei ole kunagi G20-le kuulunud. Rootslastel, soomlastel, venelastel, prantslastel ja veel mõnel multinatsionaalil on siin üht-teist “huvisid”. Aga G20 – ei ole.

    2. Minu teada valitsus, opositsioon ja suur osa (aga mitte suurem osa) eesti rahvast tahavad eurot. Nii et IMF ei “sunni peale” mitte midagi. IMF sõitleb Euroopa keskpanka, et: “Tehke nii nagu Ansip jt. idaeurooplased tahavad, mis sellest, et ta kriteeriumeid ei täida”. See muide ei ole “karmi käe poliitika”.

    3. EURO ei ole IMF anda. Kordan, euro ei ole IMFi anda. Nii nagu EL liikmesriigi staatus ei ole USA presidendi anda.

    4. Hiina pani ühispatta vähe raha, sellepärast et hiinlastel ei ole raha. Hiinlastel on palju USA võlakirju ja need tuleb enne maha müüa kui raha kasutada saab. Aga keegi ei taha osta. Ja sellepärast ei ole hiinlastel raha mida “ühiskassasse” panna.

    Tegelikult.
    Ida Euroopa üldiselt ja Eesti eriti on olnud USA kuulekad vasallid. Osalt selle kuulekuse tõttu, osalt venelase tegevuse, osalt “olude” ja osalt omaenda lolluse tõttu on nüüd Eesti riigieelarve murdumas. Seega on vähenemas rahavoog USA juhitaval paberiturule (6% palgafondist, rootsi pankade pensionifondide kaudu), USA juhitavale relvaturule (2% SKPst, välismissioonide ja Kmin hangete kaudu) ja USA loodud pangandusturule (2-3% kaubanduskäibest teenus-/hooldustasude kaudu) – see rahavoog on kokku kuivamas.

    Lüpsilehm on haige. Piimaand väheneb. See väheneb (USDs mõõdetuna) siis, kui krooni devalveeritakse. See väheneb siis, kui EV tasakaalustab eelarve lõpetades sissemaksed pensionifondidesse või vähendab sõjalisi kulutusi. See väheneb siis, kui EV jätkab senisel kursil ja muutub seetõttu haldussuutmatuks. Aga see EI VÄHENE, kui EV läheks täna üle eurole. Siis kompenseeritakse igasugu defitsiidid EL keskpanga (loe:sakslaste) kulul. Nagu praegu Hispaanias.

    Ja seda ameeriklased ja IMF tahavadki. Aga sakslased ei taha. Nii nagu nad ei taha Türgit EL liikmeks.

  4. 2009 aprill 7

    Oravale peaks vist pikemalt vastama
    1.Eesti ei ole kunagi G20-le kuulunud. Rootslastel, soomlastel, venelastel, prantslastel ja veel mõnel multinatsionaalil on siin üht-teist “huvisid”. Aga G20 – ei ole.
    Ega ma polegi öelnud, et Eesti oleks või oleks kunagi olnud mingi klubi liige. Mahamüümise all ma mitte ei mõtle seda, et meid reedetaks kui omasid, vaid ikka seda, et meid müüaksegi maha, või antakse edasi käest-kätte nagu parunid omal ajal asjatasid pärisorjadega. No siin meie olukorra ja arengu määravad ära peaasjalikult (tähtsuse järjekorras) Vene, USA, Saksamaa, Suurbritannia ja Prantsusmaa huvid…Kõik G20 liikmed…Soome, Rootsi ja Poola huvid on olemas, kuid neil on sekundaarne mõju, sest mingi huvi praktiliseks realiseerimiseks on vaja ka eelpoolnimetatud G20 liikmest suurvõimu toetust. Ehk siis G20 sobib otsustajaks küll

    2.Minu teada valitsus, opositsioon ja suur osa (aga mitte suurem osa) eesti rahvast tahavad eurot. Nii et IMF ei “sunni peale” mitte midagi. IMF sõitleb Euroopa keskpanka, et: “Tehke nii nagu Ansip jt. idaeurooplased tahavad, mis sellest, et ta kriteeriumeid ei täida”. See muide ei ole “karmi käe poliitika”.

    Euro on õige ja ka möödapääsmatu pikaajalises perspektiivis. Sellest saab aru vast suurem osa eesti rahvast. Teine lugu on euroga lühiajalises perspektiivis, eriti kriisiaja üleelamise võimaluste valguses. Siin olen isegi mina kahtlema hakanud ja sisuliselt oma arvamust juba muutnud. Eurole ülemineku hind praegusel hetkel oleks liialt kõrge. Me kaotaks selle, mille jaoks see riik tegelikult loodi, oma riikliku identiteedi ja selle kaitsmise võimalikkuse iseotsustamise teel. Sest euro tuleb siia IMF-i üldjuhtimise ühe osana, meetmena. Ja IMF-i huvitab ainult Baltikumi kui terviku majanduspoliitiline toimimine globaalmajanduse tervendamise kontekstis. Meil oleks veel viimane võimalus kasutada oma raha, krooni, kui ressurssi olukorra parandamiseks omaenda juhtimise all. Viimane aeg ja võimalus oleks loobuda ise jäigast valuutakomiteest ja hakata ajama oma rahapoliitikat. Kui kusagil maailmas oleks olemas mõni näide kus jäiga valuutakomitee süsteemiga oleks õnnelikult üle elatud täielik majandustsükkel (tõusu algusest teise tõusu alguseni), oleks see juba ammu eeskujuna välja toodud. Oma rahapoliitika oleks ka ainus nii-öelda euroliidus lubatud protektsionistlik ehk puhtakujuliselt ainult oma huve arvestav meede.
    IMF ei sundinud jah veel midagi peale Läti kriisi alguses. Mida nad praegu juba kahetsevad. Ja on end edasiste kriiside puhuks eelnevate kokkulepetega kindlustanud. Milles olen päris kindel. Nii et IMF hakkab sundima ja karmi käega. Euroliidu vaikival nõusolekul.
    3.EURO ei ole IMF anda. Kordan, euro ei ole IMFi anda. Nii nagu EL liikmesriigi staatus ei ole USA presidendi anda.
    Ega meile keegi midagi annagi. Tehakse ettepanek, millest on võimatu keelduda. Tõenäoliselt sarnane ettepanek, nagu tehti esialgselt IMF-i poolt Lätile sealse Parex kriisi algstaadiumis (kuskil eespool on sellest põgusalt juttu). Vahe on selles, et Läti puhul Euroliit ja Rootsi blokeerisid, nüüd tõenäoliselt enam mitte
    4. Hiina pani ühispatta vähe raha, sellepärast et hiinlastel ei ole raha. Hiinlastel on palju USA võlakirju ja need tuleb enne maha müüa kui raha kasutada saab. Aga keegi ei taha osta. Ja sellepärast ei ole hiinlastel raha mida “ühiskassasse” panna.
    Ah, ära demagoogitse, orav. Kõigil on see nn. vaba raha mingites võlakirjades ja eks see IMF-le raha andmine ja IMF-i poolt hädalistele edasi andmine ei käi ka merekonteineritega sularaha liigutamise, vaid pigem nendesamade USA võlakirjade ning teiste väärtpaberite elektroonilise ülekande toel…
    Tegelikult.
    Ida Euroopa üldiselt ja Eesti eriti on olnud USA kuulekad vasallid. Osalt selle kuulekuse tõttu, osalt venelase tegevuse, osalt “olude” ja osalt omaenda lolluse tõttu on nüüd Eesti riigieelarve murdumas. Seega on vähenemas rahavoog USA juhitaval paberiturule (6% palgafondist, rootsi pankade pensionifondide kaudu), USA juhitavale relvaturule (2% SKPst, välismissioonide ja Kmin hangete kaudu) ja USA loodud pangandusturule (2-3% kaubanduskäibest teenus-/hooldustasude kaudu) – see rahavoog on kokku kuivamas.

    Lüpsilehm on haige. Piimaand väheneb. See väheneb (USDs mõõdetuna) siis, kui krooni devalveeritakse. See väheneb siis, kui EV tasakaalustab eelarve lõpetades sissemaksed pensionifondidesse või vähendab sõjalisi kulutusi. See väheneb siis, kui EV jätkab senisel kursil ja muutub seetõttu haldussuutmatuks. Aga see EI VÄHENE, kui EV läheks täna üle eurole. Siis kompenseeritakse igasugu defitsiidid EL keskpanga (loe:sakslaste) kulul. Nagu praegu Hispaanias.

    Ja seda ameeriklased ja IMF tahavadki. Aga sakslased ei taha. Nii nagu nad ei taha Türgit EL liikmeks.
    Noh, selle jutuga ju nõus. Loomulikult oleks parim ja kasulikum kui saaks kuidagi eurole üle minna praeguse kursiga. Kuid see rong on läinud, tagatuledki enam ei paista. Valikud on praegu ainult et kas IMF viib meid EKP vaikival nõusolekul eurole näiteks kursiga 1:33 või me ise devalveerime samasse auku. Mõlema variandi puhul ju palgad, hinnad, hoiuste väärtus jm. käituvad enam vähem samamoodi, majanduspoliitiliste tegurite osas on erinevus ainult selles, et euro tulekul on stabiilsus (õigemini stabiilsuse õigustatud ootus) suurem, krooni säilitamisel aga säilib iseotsustamisõigus kui mingigi võimalus ennast kuidagi maailmajanduse hädade eest kaitsta…No ma ei tea…Praegu oleme juba ju päris kaugel põhjas või põhja lähedal. Loobuda sellisel hetkel iseotsustamisest ja stabiliseerida kehvapoolne seis on kuidagi käegalöömise moodi

  5. 2009 aprill 12
    poobmarli permalink

    Nõustun Halli Orava 4-nda punktiga. Hiinlastel tegelikult ei ole palju raha. Aga neil polegi nii palju vaja ette näidata, et meie masinavärk sellest otsest kasu saaks. Hiinlased on siiski venelastelt suurimad relvaostjad. Ja nad on väga järjekindlad, nagu nähtub viimase kahe aastakümne statistikast. Aga hiinlase järjekindlus käib eurooplasele ilmselt üle mõistuse. Nagu ka paljud muud asjad. Selles suhtes on hiinlane kahtlemata eelisseisundis…

  6. 2009 aprill 12

    Hiinlastel on raha nagu raba. Maailma suurimad reservid-2triljonit USD. Ja erinevalt näiteks Venest, kes peab reserve kulutama nafta hinna langusest tingitud eelarvepuudujäägi katmiseks ning ka rubla kursi hoidmiseks, on hiinlaste reservid ka suures osas alles. Läänes loodeti, et hakkavad nende arvelt õhutama oma sisemaist tarbimist aga hiinlased teevad muidugi kavalamini ja perspektiiviga. Ostavad hoopis kokku praegu odavaid jalausa üle maailma maavarade kaevandamise kontsessioone (Afganistan, Brasiilia, Aafrika). Ehk siis valmistuvad 10-20-30 aastamöödumisel olukorraks, kus kõiksugu ressursid on jälle hinnas. 21. sajand tuleb kahtlemata Hiina sajand

  7. 2009 aprill 18
    poobmarli permalink

    > Tom
    Lihtsalt jonni pärast plõksin edasi… hiinlastel on palju raha siis, kui Eestis asuvad pangad võtavad hiinlaste renminbi’t tõsiselt ja hakkavad selle valuuta hoiustamise eest normaalset intressi välja laduma. Näiteks kõrgemat, kui dollari puhul!
    Kusjuures tegelikult ma arvan, et see aeg võibki tulla ja mitte väga kauges tulevikus. Sest uuest ühisvaluutast nad võivad ju rääkida, aga enne USA positsiooni selget nõrgenemist ei sünni uut rahasüsteemi.

  8. 2009 aprill 19

    Jah, täitsa nõus, nii ongi. Hiinlased on tõepoolest tinglikult ehk suhteliselt rikkad. seda seepärast et nende rahvusvaheliselt aktsepteeritav ja konverteeritav rikkus on siiski teise, veel rikkama riigi valuutas ja võlakirjades. Tõeliselt rikkaks saavad nad siis kui nende endi valuutat ja väärtpabereid tunnustatakse rohkem kui USA analooge. Aga kas see aeg tuleb just varsti, s.t. mõne aasta pärast. Ei julgeks panustada. Seda mitte erilise usu tõttu USA -sse ja Obamasse, vaid pigem seetõttu, et hiinlastel on vastavalt oma levinud elufilosoofiale aega lihtsalt küllaga…Nad lihtsalt ei kiirusta USA rolli ülevõtmisega….ootavad, kuniks vaenlase laip neist allavoolu mööda ujub…

  9. 2009 aprill 26
    Hungweibong permalink

    Kui juba hiinlaste ja usa kohta jutuks läks, siis leidsin omapärase artikli. Ootamatu, et Eestis üldse miskit sellist kirjutatakse. Nojahh poliitiline ajaleht, aga ikkagi, minu meelest väärib lugemist.

    http://www.kesknadal.ee/est/uudised?id=12029

  10. 2009 aprill 26

    Tänud lingi eest. Kuna ei ole ka Kesknädala püsilugeja, oligi asi lugemata. Tõepoolest asjalik, poliitiliselt suht erapooletu ja arusaadavalt ladus ülevaade asjade seisust ja arengust kriisi ajal. Kui kasutada marksistlikku retoorikat, siis kinnitab ka minu arusaamu kapitalismi üldkriisi viimase ja lõpliku etapi saabumisest. Põhiküsimus on vaid ajafaktoris ja saabuda võivate üksikisikut puudutavate kollisioonide sügavuses. Kas asi kannatab ikka inimea piiratust arvestades mugavalt tugitoolis jälgimist…
    Üks huvitav, vähemalt minu poolt varem tähele panemata jäänud mõttekäik oli ka. See et USA otsib neid lokaalseid konflikte peaasjalikult üleliigse raha põletamiseks. Sõjakulud saab ju lihtsalt maha kanda. Tugevama, ehk maailmavaluuta emiteerija õigusega. See senine põhiline selgitus, et USA läks Iraaki ja õiendab üldiselt Lähis-Idas mingite ressursside kättesaamise pärast, tundub ka mulle kuidagi pinnapealsena. Naftat saaks ju lihtsamalt, kõik teised, vähem mõjukamadki, ju saavad..
    Aga ühe väitega artiklist pole ka üldse nõus. See on see, et Hiina võiks kriisi mõjul pöörduda tagasi tööjõumahuka kergetööstusliku mudeli poole. Pole mingit põhjust, rasketööstuse jaoks vajalikud ressursid on maailmas just nüüd odavnenud ja rikkale Hiinale seega veel paremini kättesaadavad. Hiina kasutabki momenti ressursside üle maailma kokku ostmiseks. Kui siia lisada tohutu inimressursi haridusliku taseme märgatav tõus ja laialdane inim-ja infovahetus kogu muu ülejäänud maailmaga, siis on Hiina tulevik teadmismahukas, oma rasketööstusele põhinev majandus. Käesolev kriis kiirendab seda Hiina liidripositsiooni saavutamist. Hiinas märgatavaid tagasilööke ei tule. Hiina pole ka miskit otsa pidi klassikaline, ainult ahnusele tarbida oma eluajal võimalikult palju, põhinenud kapitalistlik riik

  11. 2009 aprill 26
    Hungweibong permalink

    Nooojahh, ise pole ka poliitilise pressi lugeja. Kuna olen väikest viisi Hiina huviline, siis hakkasin hiljuti huvi pärast guugeldama, et mis meil siis sellest riigist ka kirjutatakse. Ülla ülla kõige neutraalsem ja minu meelest mitte otseselt loll tekst oligi selles va kesknädalas.

    Samalt autorilt samas kohas ka venest ja hiinast väike heietus. Nohh, vennike vähemalt üritab midagi analüüsida.

    http://www.kesknadal.ee/est/uudised?id=10858
    http://www.kesknadal.ee/est/uudised?id=10888

  12. 2009 aprill 28
    jim permalink

    http://epl.ekspress.ee/artikkel/459831
    USA peab s6da ja oma maj-t ulal meeletute v6lgade eest
    ja oleneb palju Hiina heast tahtest

  13. 2009 Mai 9
    Matyu permalink

    Kuigi yldjoontes n6ustun selle Karumaa Keskn2dala lookesega… siiski peab m2rkima, et seal on yks suht r2ige faktiviga – “Hiina kullatagavarad on hetkel maailma suurimad – ligikaudu 1,6 triljonit dollarit”

    Jah, hiinal on maailma suurim koorem T-Bille – ehk USA neile k6ige rohkem v6lgu..

    AGA.. Hiina kullatagavarad ei ole kaugeltki mitte suurimad! Teada olevate andmete j2rgi on nende varud veide yle Kilo tonni (1,024 tonni Reutersi j2rgi)… mis teeb nad viiendaks maailmas.

    Veel hiljuti olid need T-Billid mainstream arvamuse kohaselt k6ige kindlam ja turvalisem koht kuhu oma s22ste paigutada.. Aga see myyt hakkab kah purunema ja tundub et Hiinlased on sellest ka l6puks aru saanud ja yritavad vaikselt aga j2rjekindlalt oma USD-s olevaid investeeringuid v2hendada..

    Kahjuks v6i 6nnex ei saa aga Hiina yle22 isegi veerandit oma s22studest mis USD-s (ja sellega seotud paberis ) kuidagi kulda ega kuhugi mujale ymber paigutada, sest nende positsioon on selleks liiga suur. Samas mingite suhteliselt v2ikeste tykkide kaupa saavad nad seda muidugi teha ja juba teevadki..

    Alles hiljuti spekuleeriti kulla hinna v6imalikust langusest kui otsustati, et IMF osa oma kullareservist 2ra myyb (ca 10% oma 3,217 tonnist) .. aga varsti peale seda ilmnes, et hiinlased on vaikselt ilma suurema k2rata sellest p6hilise osa juba 2ra ostnud ja turul suurt yleliigset pakkumist reaalselt pole.

    V2gagi t6e2noline, et Hiina yritab oma kullavarusid l2hitulevikus suurendada ja k6iksugu paberisse investeeritut v2hendada (eelk6ige v6lakirju)… iseasi kas ja kust leida edaspidi ostjaid tonnidele T-billidele ja kust leida marketit kes tonnide kaupa fyysilist kulda myyx…

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS